Ahad, 23 Januari 2011

Teori Perkembangan Sosio-Emosi Sigmund Freud


Menurut Freud, apa yang berlaku pada zaman kanak-kanak akan mempengaruhi perkembangan pada peringkat berikutnya. Pengalaman yang berkait rapat dengan trauma dan konflik pada peringkat awal kanak-kanak akan memberikan kesan jangka masa panjang. Freud berpendapat bahawa perkembangan emosi manusia adalah berkait rapat dengan perkembangan fizikalnya. Menurut kajiannya, perkembangan emosi setiap individu boleh dibahgikan kepada 5 peringkat.


Peringkat oral ( 0-1 tahun)
Peringkat oral bermula dari kanak-kanak 0 hingga 1 tahun.
Ciri-ciri:
  • Memperoleh kepuasan dari belajar menghisap, menggigit dan menelan selepas umur 8 bulan.
  • Personaliti terbentuk daripada pengalamannya.
  • Kanak-kanak yang tidak mendapat kepuasan menggigit dan menghisap akan membentuk personaliti yang agresif dan suka mengejek orang lain apabila besar.

Peringkat anal (1–3 tahun)
Peringkat anal bermula dari kanak-kanak 1 hingga 3 tahun.
Ciri-ciri:
  • Memperoleh kepuasan daripada aktivti membuang najis
  • Kanak-kanak akan belajar cara-cara menawal pembuangan air besar dan kecil bertujuan untuk mendapat perhatian.
  • Sifat bersih, kemas dan berjimat akan dapat dipupuk pada peringkat ini jika mereka dididik dengan cara yang sesuai.
  • Kanak-kanak ini akan membantuk personality jenis pemarah jika diberi latihan tandas yang tegas.
Peringkat falik ( 3-6 tahun)
Peringkat anal bermula dari kanak-kanak 3 hingga 6 tahun.
Ciri-ciri
  • Kanak-kanak sudah mengenali jantina mereka sendiri
  • Keadaan ini dpat dilihat mereka memegang kawasan kemaluan mereka sendiri.
  • Pada kanak-kanak perempuan, keadaan ini dinamakan elektra kompleks. Kanak-kanak perempuan akan tertarik kepada ibu bapanya dan cuba meniru gaya gaya ibunya untuk mendapat perhatian ayahnya.
  • Kanak-kanak lelaki akan mengalami keadaan oedipus kompleks iaitu lebih tertarik kepada ibunya. Kanak-kanak lelaki ini akan cuba meniru gaya bapanya untuk menarik perhatian ibunya.
  • Pada peringkat ini, kanak-kanak sudah mula pandai membela diri dalam mengatasi maslah penyelesaian.
Peringkat latensi (6-11 tahun)
Peringkat latensi bermula dari kanak-kanak 6 hingga 11 tahun.
Ciri-ciri
  • Peringkat ini dikenali dengan nama peringkat pendaman.
  • Keinginan seksual kanak-kanak terpendam untuk sementara waktu.
  • Kanak-kanak mula memasuki alam persekolahan dan mula sibuk dengan aktiviti persekolahan

( sumber : http://www.youtube.com/watch?v=t9QSgXVfy84&feature=player_embedded )
  • Kanak-kanak perlu diberi peluang bergaul bagi memenuhi keperluan sosial mereka.
  • Kanak-kanak yang tidak diberi peluang begaul akan merasa tidak puas berkawan apabila besar nanti dan mereka akan sukar bergaul, suka mengasingkan diri,, suka menarik diri dan merasa diri terkongkong.

Peringkat genital ( 12 tahun ke atas)
Peringkat genital bermula dari kanak-kanak 12 tahun ke atas.
Ciri-ciri
  • Pada peringkat ini, kanak-kanak memasuki alam remaja.
  • Mereka mula menunjukkan minat rakan sebaya yang berlainan jantina.
  • Mereka mula memikirkan isu seperti “dating”, perkahwinan serta tentng kerjaya dan keluarga.
  • Pada saat ini, kelenjar-kelanjar klamin sudah mula berfungsi dan alat-alat kelamin melalui proses perkembangan serta berfungsi sebagai sumber kenikmatan dan kepuasan.









Sumber : Shaffer, D.R (1990). Developmental Psychology. (5th ed.) Boston: Houghton Mifflin Co.

0 ulasan:

Catat Ulasan